مديرکل حفظ و احياي ميراث معنوي سازمان ميراث فرهنگي وظايف خانه هاي نقالي را شامل سه بخش پژوهش، آموزش و اجرا دانست و گفت: در بخش پژوهش لازم است هر چه سريعتر تمامي نقاليهاي بومي اجرا شده با گويش هاي متنوع و روايتهاي داستاني گوناگون گردآوري و ثبت صوتي و تصويري شوند. همچنين اين گروه بايد نسبت به شناسايي همه نقالان مناطق براي بهره گرفتن از آنان اقدام کنند.
يداله پرمون ادامه داد: در بخش آموزش نيز بايد در خانههاي نقالي، فضاهايي مناسب براي آموزش علاقمندان فراهم شود تا مرشدان مشهور مناطق، امکان آموزش شاگردان خود را به شيوه و آداب استاد و شاگردي داشته باشند.
به گفته وي؛ از فرآيند آموزش نقالي نيز ميتوان فيلم تهيه کرد و به اين ترتيب اين شيوه را نيز از خطر فراموشي نجات داد.
چندي پيش سازمان ميراث فرهنگي به منظور حمايت و پاسداري از اين هنر، پرونده \" نقالي هنر قصه گويي يا قصه پردازي دراماتيک ايراني\" را تهيه و براي ثبت در فهرست پروندههاي پيشنهادي ميراث معنوي نيازمند پاسداري يونسکو به اين سازمان ارسال کرد که بر اساس تقسيمبنديهاي مربوط به ميراث معنوي، پرونده ياد شده در چارچوب هنرهاي اجرايي قرار ميگيرد.
تاکنون نام بيش از 100 تن نقال در قيد حيات از سراسر کشور گردآوري شده که 90 درصد از آنان دهه هفتم زندگي خود را سپري ميکنند به همين دليل سازمان ميراث فرهنگي قصد دارد در گام نخست پيش از آنکه حاملان ادبيات و استادکاران شفاهي از دست بروند ادبيات نقالي را گردآوري کند.
نقالي گونهاي از نمايش سنتي ايراني است که در آن نقال يا نقالان، داستاني تاريخي، اسطورهاي يا افسانهاي را به شعر يا نثر با بهرهگيري از شگردهاي نمايشي در گفتار، حرکات بدني و حالات چهره مناسب ارايه ميکنند به گونهاي که احساسات مخاطب را برانگيخته و او را وارد دنياي داستان کند./118
انتهای پیام/